هنر سئو (SEO) در روابط عمومی
مقدمه
زمانی که شما در یک موتور جستجو به دنبال یک موضوع خاص می گردید حتما متوجه این موضوع شده اید که برخی از وب سایتها دارای رتبه های بالاتری می باشند و در صفحات اولیه نمایش داده می شوند و این یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند. بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده می کنند.
به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه اول نتایج جستجو نگاه می کنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مساله الزامی است که سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرار گیرد.
تعریف سئو
سئو یک فرایند تقریبا وقت گیر و یک علم وسیع می باشد که دائم جزئیات آن در حال تغییر است. سئو سایت شما را با موتورهای جستجو آشنا و دوست می نماید، تا آنها سایت شما را در صفحات اول برای کاربران جستجوگر خود نمایش دهند و در نتیجه شما بازدیدهای کاملا رایگان، اصلی و طبیعی دریافت کنید.
سئو از ترکیب سه کلمه Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو تشکیل شده است.
علم بهینه سازی موتور جستجو در مورد روشهای فنی مانند عنوان صفحه مناسب، تگ ها و متا تگ ها، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و کلاً محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، مطالعه می کند. موتورهای جستجو صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (عنکبوت) پیدا و فهرست بندی می کنند. متاسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یک جور کار نمی کنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد. یکی از کارهایی که متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو انجام می دهند، پیگیری تمام تغییرات عملکرد داخل موتورهای جستجو است. بنابراین آنها می توانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینه سازی کنند.به علاوه آنها همراه با تغییرات موتورهای جستجوی مختلف، خود را تابع این موتورها قرار می دهند. هنگامی که شما یک طراح برای طراحی سایت تجاریتان انتخاب می کنید، شما باید از این طراح درباره بهینه سازی موتورهای جستجو سوال کنید و باید از او بخواهید بر طبق اصول بهینه سازی برای موتورهای جستجو، ساخت صفحات وب سایت شما را شروع کند. این کار خیلی آسان تر و معقول تر است که شما در همان بار اول که سایتتان بر روی وب قرار می گیرد، شامل بهینه سازی برای موتورهای جستجو نیز باشد.
با بهره گیری از سئو (SEO) می توانید نسبت به کلمات کلیدی سایت صاحب بینش شوید. این بینش عموماً در کمپینهای سئو (SEO) بدست می آید. شما در کمپین سئو (SEO) از ابزارهای نظارت فضای وب و وبسایت خود برای تحلیل فضای وب استفاده می کنید. با این تحلیل می توانید دریابید که مردم به دنبال چه مواردی هستند.
مزایای سئو:
سئو به شما کمک می کند آمار و بازدید سایت خود را بالا برده و توسط تبلیغ، پول زیادی بدست آورید.
سئو به شما کمک می کند شهرت و اعتبار را برای خود و سایت خود کسب کنید.
سئو به شما کمک می کند سایتتان را با موتورهای جستجو دگرگون کنید.
سئو به شما کمک می کند تجارت الکترونیکی (اینترنتی) خود را رونق بخشید.

بهینه سازی سایت به دو روش سفید و سیاه صورت می گیرد:
1-
سئو کلاه سفید(SEO Whit Hat): سئوی سفید، بهترین و پر استفاده ترین نوع بهینه سازی وبسایت
برای موتورهای جستجو است که توسط مدیران سایت ها استفاده می شود، بهینه سازی سایت
با استفاده از این نوع توصیه
می شود زیرا استفاده از این روش نه تنها به سایت شما ضربه نمی زند بلکه یک روش
کاملا درست و استاندارد برای موتورهای جستجو می باشد و موتورهای جستجو این روش را
تائید می کنند و به عبارتی به قوانین موتورهای جستجو احترام می گذارد. البته ممکن
است جاهایی وجود داشته باشد که با آن به مخالفت بپردازد.
سئوی کلاه سفید، داده محور و محتوا محور است. هیچ موتور جستجویی تحلیل هوشمندانه ی اطلاعات برای پیدا کردن موثرترین عکس العمل ها و کلید واژه های هدف را مواخذه نمی کند. محتوای با کیفیت تعریف متفاوتی دارد. به عنوان مثال:
- محتوایی که جستجو گران از آن خوششان بیاید.
- محتوایی که به خاطر جستجوهای بلند بخشی از محتوای تولیدی یک وب سایت نیست.
- بهینه سازی کیفیت محتوا برای موتورهای جستجو بخشی است که در صنعت سئو از آن غفلت شده است. البته این کار باید به صورتی انجام بپذیرد که به تجربه ی کاربری آسیبی نرساند. ترویج محتوا، سایت و برند، اگر شامل پرداخت مستقیم یا مشوق های لینکی نشود، کلاه سفید خوانده می شود. انواع مختلف پرداخت غیر مستقیم مناسب هستند. برای مثال، بیستر رسانه های تخصصی و مشهور تحت پوشش سرمقاله در بردنهایی هستند که باآنها تبلیغ می شود.
2- سئو کلاه سیاه (SEO Black Hat) : نوعی از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می باشد که با فریب دادن و تخطی از قوانین آنها و سایتی که برای کاربران مفید نیست به صورت کاذب با موتورهای جستجو دوست کنند و بازدید بیشتری از آنها دریافت کنند. به عبارتی دیگر قوانین و دستورالعمل هایی از موتورهای جستجو را زیر پا می گذارد که سایت ها برای قرار گرفتن در فهرست آن ها باید از موتورها تبعیت کنند.
محتوای کلاه سیاه
- محتوای ماشینی: محتوای ضعیف است (برای مثال مطلب نوشته شده توسط نویسنده ی غیر بومی) که شامل لینک یا جستجوهای بلند می شود.
- محتوای بیش از حد بهینه سازی شده: این نوعی تناقض است، اما به تلاش بیش از حد در بهینه سازی اشاره دارد و شامل تراکم کلید واژه در یک صفحه و از بین بردن زبان طبیعی به خاطر تکرار کلید واژه اشاره دارد.
لینک های کلاه سیاه
- لینک های مخفی: لینک های پولی هستند که برچسب nofollow را به همراه دارند. لینک های پولی شامل آن دسته از لینک ها می شوند که از طریق مشوق بدست آمده اند( مانند تخفیف یا جایزه ی رایگان) و فریب کاری( یک داستان من درآوردی).
تذکر : این نوع سئو هرگز توصیه نمی گردد! زیرا موتورهای جستجو دائم در تلاش هستند تا وبسایت هایی را که از نوع بد و سیاه بهینه سازی شده باشند شناسایی کرده و جریمه سازند؛ غالباً سایت هایی که از این روش برای بهینه سازی سایت خود استفاده می کنند شناخته شده و جریمه می شوند.


کیفیت محتوا: اکنون اهمیت بسیاری بالایی دارد. چنین محتوایی را می توان این گونه تعریف کرد: محتوایی که جستجو گران به آن علاقه دارند.
رفتار کابر: نتیجه ی کیفیت محتوا؛ اکنون برای سئو بسیار هائز اهمیت است. مهم ترین رفتارهای کاربران عبارتند از:
-بعد از اینکه وارد یک صفحه از صفحه ی یافته های جستجو شدند، دوباره به صفحه ی جستجو باز گردند.-به اشتراک
گذاشتن محتوا درسایت های اجتماعی.
-به اشتراک
گذاری اجتماعی مانند یک لینک دیگر تعریف شود اما به آن سادگی نیست،زیرا
موتورهای جستجو مطمئن هستند که می توانند تفاوت نقل قول ها را دریابد(
شامل اشتراکات گوگل پلاس یا توییتر) که توسط یک شخص مورد اعتماد انجام
شده اند یا خیر. موتورهای جستجو درحال شخصی سازی صفحات مورد علاقه ای هستند
که افرد یک حلقه آن را به اشتراک گذاشته اند. خود این به تنهایی بازاریابی
رسانه ی اجتماعی را بخشی از سئو کرده است.
-حالا نوبت برند سازی است. هیچ شکی نیست که برندهای بزرگ بالاترین رتبه ها را در موتورهای جستجو به خود اختصاص خواهند داد و گوگل به وضوح می گوید سایت هایی که به برندهای برتر در بازارشان تبدیل می شوند، موفقیت از آن آنها خواهد بود.
سئو مانند یک معدن طلا می ماند. این طلا بخش بزرگی از تجارت اینترنتی در بازار شماست و اگر تجارت الکترونیکی اکنون فوق العاده است، تصور کنید در آینده چه خواهد شد. برای اینکه طلا بدست بیاورید باید سایتتان عملکرد مناسبی در موتورهای جستجو داشته باشد. پس شما به یک سئوی موفق نیاز دارید. اگر این امر را نادیده بگیرید بازی را خواهید باخت.
روابط عمومی در بعد محتوای کیفی، شکل جدیدی از سئو(SEO) است، اما برای جهت دادن به آن باید پذیرفت که روابط عمومی به صورت فزاینده ای در حال تبدیل شدن به قوی ترین و قابل اعتماد ترین ابزار سئو (SEO) می باشد، ولی چگونه شرکت ها می توانند بیشترین منفعت را از نقش روابط عمومی در سئو (SEO) داشته باشند؟

1- اهمیت گوگل پلاس در تقویت سئو: از آنجائیکه الگوریتم جستجوی گوگل خدمتی
ارائه می دهد که برای صاحبان شبکه یا همان گوگل پلاس قابل درک است از این رو بهتر
است از این حقیقت بهره مند شوید و یک پروفایل ایجاد کنید. برای ساختن مخاطب و
حمایت از آنها وقت بگذارید. بویژه اگر درگیر اندیشه رهبری و اقتدار در حوزه تخصصی
هستید، انتشارات و سایت خود را به پروفایل گوگل پلاستان لینک دهید. منابع آنلاین
فراونی هستند که افراد می توانند به وسیله آن نشان دهند چگونه می توانند یک تگ
نویسنده گوگل پلاس را به نوشته ها و یادداشت ها ضمیمه کنند. همچنین محتواهای با
کیفیت منتشر کنید. این کار برای روابط عمومی و شرکت آنها تبلیغ به شمار نمی رود.
باید تگ گوگل پلاس را در پایان تمام قطعات قرار داد تا به گوگل نشان داد که آنها
را گزینش و جمع آوری کرده و در نتایج جستجو برجسته کند و به طور خودکار مجموعه ای
از تالیفات شرکت خود را در صفحه گوگل پلاس خود نشان دهید. این کار بسیار ساده است
اما بازده آن سئوی بالا می باشد.

3. یک کمپین «اندیشه رهبری» تعریف کنید: در مورد تهیه اطلاعات مرتبطی که می
تواند به خوانندگانتان ارائه شود، فکر کنید. یک برنامه زمانبندی انتشار بریزید.
محتوایی که در جایگاه فروش شرکت شما عرضه می شود را با نگاه به کلمات کلیدی و
عناوین جستجو توسعه دهید. یک تقویم سردبیری از محتوای صحیح شما و دیگران برای
پاسخگویی مخاطبانتان ایجاد کنید. آنگاه همانطور که می نویسید، مطمئن شوید که با
هدف می نویسید و به خاطر داشته باشید هدف شما در بیشتر موارد این نیست که بیشتر
دیده شده یا مشهور شوید. هدف این است که در نگاه مخاطبانی که سخنانتان را می شنوند
و مطالبتان را می خوانند به عنوان
چهره ای علمی، هدفمند و قابل اعتماد درآیید.
4. موضوعات تان را متقاعد کننده تنظیم کنید: تیتر ها، عناوین و تصاویر قوی
انتخاب کنید. از طوفان ذهنی با مشتریان استفاده کنید و از خوانندگان تان بخواهید
پیشنهاداتی درباره موضوعاتی که مرتبط تر و مورد علاقه آن ها است ارائه کنند.
5. با مشارکت رسانه های مرتبط اتحادیه صنفی تشکیل دهید: وبلاگ های رو به
رشد با موضوعات و مخاطبان مرتبط و قوی را که همتراز با آنها می باشید در فهرستی
قرار دهید و با آنها در زمینه های مورد نظرتان همکاری و مشارکت کنید. به همکاری
های چند جانبه در زمینه فرصت های محتوایی فکر کنید و با مراقب از آن فرصت ها بهره
برداری کنید. در زمینه مباحث دنباله دار و مشارکت در مباحثی که از مقالات شما نشئت
گرفته اند غافل نشوید. با درخواست مشارکت در تولید محتوا از سایر منابع تخصصی که
ممکن است مفید یا مورد علاقه مخاطبانتان باشند، آمار مشاهدات وبلاگ خود را افزایش
دهید.

نمی شود.
7. تجربه کاربری: عناصری همچون «نرخ پرش»، «زمان بازدید صفحه» و «عمق»
(تعداد صفحات) در هر بازدید از سایت را از طریق تحلیلگر ها، مشاهده و ارزیابی
کنید. برای مثال، شاید اصلا ارزشی نداشته باشد که یک مخاطب را از میان 10 هزار
بازدید کننده ای که هر کدام به طور متوسط 7 ثانیه در سایت ما توقف داشته اند،
بیرون بکشیم. به وضوح این ها بازدید کنندگانی هستند که خودشان هم نمی دانند چگونه
به سایت شما رسیده اند و هیچ تمایلی به تعامل با سایت شما ندارند. بنابراین بی
خیال آنها شوید. زیرکانه از اینکه ترافیک از کدام طرف وارد سایت شما می شود آگاه
شوید و تمام انرژی و منابع تان را برای یافتن منابعی در جهت تقویت همان بخش به کار
ببرید. از ابزارهای آزمون A/B مثل« بهینه ساز
وبسایت گوگل» و «Unbounce» برای اطمینان از اینکه سایت شما به
بازدیدکنندگانش اطلاعات مفیدی ارائه می دهد و آنها می توانند به طور روزانه از آن
بهره مند شوند، استفاده کنید.
8. ابزارها و دانلودهای رایگان ارائه کنید: در گفتمان سنتی سئو در مواردی
که این کالاها عرضه می شوند می گوییم
«طعمه لینک» گذاشته شده است. مراقب استفاده بیش از اندازه از این تاکتیک و استفاده
نابجا از آن باشید. اما اگر محتوایی مرتبط و مفید برای به اشتراک گذاشتن دارید،
محتوایی مثل: «31 راه برای افزایش فروش از طریق لینکداین»، آنوقت شما به منابع
مطلوب و مفیدی دسترسی دارید و می توانید از آن استفاده کنید. در این مورد، راهی
برای جمع آوری آدرس های ایمیل از افرادی که مطالب جمع آوری شده تان را دانلود می
کنند، پیدا کنید.
9. از ساختار موثر سایت استفاده کنید: وقتی سایت شرکتتان را طراحی می کنید،
تنها به کدهای بخش مدیریت و ساختار HTML که تا چه
اندازه برای موتورهای جستجوگر مطلوب است فکر نکنید، بلکه تا جاییکه می توانید چهره
اصلی آن و دسترسی ها را بهبود ببخشید تا اولین تجربه کاربرتان از سایت تجربه ای
قابل قبول باشد.
10. با متخصصان همکاری کنید: ارتباطی مستمر با سایر تولید کنندگان صنعتی،
متخصصان و رهبران برقرار کنید. شما می توانید این کار را با ارائه بازخورد و
استناد به نظرات آنها (با ارائه لینک ها و پیام های کنار لینک) انجام دهید یا
بیانیه ای محترمانه و مخالف نظر آنان تنظیم کنید؛ دقت کنید که در تنظیم بیانیه راه
را برای گفتگوی دو جانبه، آموزش و تفکر باز گذاشته باشید.
11. خدمات با کیفیت به مشتریانتان ارائه کنید: عنصر اساسی در این قسمت
«ارتباطات در بحران» است. اگر مشتری ناراضی دارید، در تعامل و مکالمه سازنده پیش
قدم شوید. ایده آل این است که توجه زیادی به پیش خبر هایی که از روابط عمومی یا
سئو (SEO) دریافت می کنید داشته باشید و منتظر
اتفاق خاصی نباشید.
12. از نظارت رسانه های اجتماعی بهره مند شوید: توجه کافی به مدیریت اعتبار
داشته باشید. این یکی از نقاط کلیدی است که ما ضبط کرده و در کارنامه امتیازاتمان
به اشتراک می گذاریم. اگر برنامه امتیاز دهی ندارید باز هم بایستی تمرین کنید تا
ببینید که نام خود و شرکتتان به اشتراک گذاشته شده باشد. پیشنهاد های خودکار گوگل
را مشاهده کرده و اگر تعداد زیادی از شکایات را مشاهده کردید، شکایات و اخبار منفی
درباره یک شخص یا سازمان را عمیق تر مورد بررسی قرار دهید. هیچگاه با اطلاعات غلط
نمی توان راهی مناسب و سازنده پیدا کرد.
13. با حامیان برند کار کنید: ابزارهای پولی وجود دارند که می توانند به
شما در شناسایی و کار با حامیان برند کمک کنند؛ اما حتی ساده تر از آن در اکثر
مواقع می توانید از طریق یک پیمایش در میان مشتریان، حامیان برند خود را شناسایی
کنید. زمانی که قوی ترین حامیان برندتان را یافتید به دنبال راه هایی برای تعامل و
تشویق آنها باشید. حتی می توانید آنها را برای انتشار داستان ها و نظراتشان دعوت
کنید. آنگاه محتویات جمع آوری شده را بر روی سایت هایی که مشتریان مورد نظر شما
آنها را به صورت متداول بازدید می کنند، قرار دهید.
14. از شفاف بودن استفاده کنید: از تاکتیک های فریبنده روابط عمومی و سئو (SEO) استفاده نکنید. همیشه جلوتر از هر چیزی
که انجام می دهید باشید. برای مثال، وقتی یک تماس تلفنی با بخش روابط عمومی یا
فروش برقرار می کنید، واضح است که شما به دلیلی تماس گرفته اید. بنابراین در گفتن
اینکه به چه چیزی نیاز دارید یا چه می خواهید به همکارانتان در ابتدای تماستان با
صراحت و تواضع توضیح دهید. با شاخ و برگ دادن کلامتان اطرافیان را اذیت نکنید.
شنوندگانتان را با بیان منافع و فوایدی که می تواند برای آنها داشته باشد به تعامل
پرداخته و متقاعد کنید. اما هرگز فراموش نکنید که تصمیم نهایی با آنهاست. هر
مکالمه ای که پس از یک شروع شفاف ادامه یابد واقع بینانه، لذت بخش و فرصتی برای
ارتباط کاری عمیق تر خواهد بود. این ارتباط می تواند یک دوستی یا همکاری دوجانبه
را ایجاد کند. فراموش نکنید که همه این ها زمانی اتفاق می افتد که در ابتدای
مکالمه تان خیلی باز و شفاف در مورد دلایل برقراری تماستان سخن بگویید. در عمل و
پاسخگویی به مسائل کسب و کار خود کاملا شفاف باشید. سعی نکنید راهتان را نسبت به
شرایط تغییر دهید یا یک مساله را با عذرخواهی یا قربانی کردن یک مقصر دروغین کتمان
کنید. اگر این اشتباه را مرتکب شوید، این مسائل به طور پیوسته شما را تعقیب خواهند
کرد و به احتمال زیاد تشدید خواهند شد و خسارات غیر قابل جبرانی به موقعیت سئو (SEO) و روابط عمومی شما خواهند زد.
15. از تبلیغات «زمینی» برای رسیدن به نتایج آنلاینتان بهره مند شوید: برخی
از تاکتیک های موثر عبارتند از:
(1) از مردم بخواهید برای تخفیف اضافی یا معاملاتی که آنها مایلند از شخص فروشنده خرید کنند، از طریق فیسبوک اقدام کنند.
(2) شرکتتان را در فیسبوک/ پینت رست با تصاویری که نشان دهنده هویت آن است برای توسعه بیشتر سئو (SEO) مارک دار کنید.
(3) فرصت هایی برای تعامل مخاطبان از طریق آپلود ویدئوهای آنان و یا داستان هایی که می تواند با لینک هایی به برنامه یا شرکتتان مارک دار شوند، خلق کنید. محتوای تولیدی شان را ذخیره و در یوتیوب (در ایران می توان از آپارات استفاده کرد) به اشتراک بگذارید. با این کار ابزارهای جستجو، محتواهای تولیدیِ شما را بارها و بارها پیدا می کنند. آیا این ایده ها برای علاقه مند کردن شما به شروع کار در عرصه روابط عمومی و سئو (SEO) کافی نیست؟ ایده ها و استراتژی های بیشتری نیز وجود دارند که می توانند به این فهرست اضافه شوند. شما هم می توانید به این فهرست مواردی را اضافه کنید.
نتیجه گیری
روابط عمومی ایده آل و سئو (SEO) شاید آن اندازه که فکر می کردید مشکل نیست. شفاف ارتباط برقرار کنید، مناسب باشید، و اطلاعاتی پرمعنا برای خوانندگان تهیه کنید و آگاه باشید که مشتریان بالقوه در واقع بر مبنای دانششان عمل می کنند. کمتر به تبلیغات فکر کنید و بیشتر به درگیر کردن افراد و گروه ها در یک تعامل معنادار فکر کنید که به آنها اجازه می دهد تا کالاها و خدمات مورد استفاده شان را پوشش دهند. از مخاطبانتان بخواهید تا خودشان تصمیم بگیرند و اغلب اوقات و نه همیشه آنها اجازه خواهند داد شما این کار را برای آنها انجام دهید.
منبع: http://www.farahang.ir
اين وبلاگ به منظور تهيه و تدوين مطالب مرتبط با روابط عمومي راه اندازي شده است و اميدوارم مورد استفاده علاقمندان قرار بگيرد.