نیم نگاهی به عکاسی
نيم نگاهي به عكاسي (بخش هفتم)
ادامه ويژگيهای عکسهای خبری:
.3 روایتگونه یا داستان گو: عکسهای خبری معمولا همراه با خود داستان یا روایتی دارند که میتواند موضوع خبر یا گزارش باشد. عکس خبری، راوی سیر وقایعی است که از لحاظ زمانی و مکانی عکس را احاطه کردهاند. عکس خبری یک «فریم» و یک «برش» از واقعیتی در جریان بوده که عکاس آن را به عنوان نماینده کل داستان (واقعیت جاری) انتخاب کرده است.

.4 لحظهای بودن: شاید مهمترین خصوصیت عکاسی خبری ، لحظهای بودن آن است. عکاس خبری معمولا عکسهایش را از قبل پیشبینی نمیکند . همچنین او امکان تنظیم صحنه یا نور یا زوایه دید را ندارد. او مجبور است خود را در زمان و محلی که کانون اخبار هست (یا ممکن است بعدها بشود) قرار دهد و مترصد شکار لحظههای جالب بماند. دیگر اینکه در بسیاری از موارد عکاس خبری فرصت تکرار عکس را ندارد چون سوژه معمولا یا در حال حرکت است یا از نظر زمانی فقط برای مدت کوتاهی در دسترس است. به این ترتیب عکاس خبری مجبور است از توانایی و مهارت تشخیص و پیشبینی موقعیت و بهویژه تحرک و چابکی بالایی برخوردار باشد.
. 5 همبستگی حسی عکاس با موضوع: عکاس خبری معمولا در معرض همان خطراتی است که در محیط خبری به صورت واقعی وجود دارد. خطراتی مانند جنگ، شورش، تروریسم، بلایای طبیعی، بیماری، گروگانگیری و مواردي از اين قبيل ، عکاسان را تهدید میکند. عکاسهای خبری نمیتوانند دور از مهلکه بمانند و تا آرام شدن اوضاع صبر کنند، چرا که ثبت لحظه به لحظه و عینی وقایعی که در جریان هستند، جذابیت و ارزش ویژه خبری دارد و به اصطلاح عکس هر چه زندهتر باشد از لحاظ خبری جذاب تر می شود. به این ترتیب عکاس خبری ناچار است «خود را با موضوع عکاسی درگیر کند» و با توجه به انواع مخاطراتی که در پیش دارد، به ناچار از لحاظ عاطفی درگیر میشود. عکاس خبری ضمن رعایت بیطرفی و اصل عینیگرایی اصولا نمیتواند از لحاظ حسی و ذهنی با موضوع درگیر نشود. این تناقض عجیب و شگفتانگیز است که عکسهای خبری در محیطهایی مانند «جنگ» یا «انقلاب» را جذاب و متمایز میکند.
با تشکر از آقای نصرت اله قاییدی


اين وبلاگ به منظور تهيه و تدوين مطالب مرتبط با روابط عمومي راه اندازي شده است و اميدوارم مورد استفاده علاقمندان قرار بگيرد.