نتيجه گيري

غول‏های خبری ، خبرگزاری‏ها و رسانه‏ های قدرتمند و مشهور غربی از شیوه‏های گوناگونی برای حفظ تسلط خود به جریان اطلاعات در عرصه نين المللي در جهان استفاده می‏کنند و نقش آنها در این زمینه غیر قابل انکار است.

مهمترین نکته در این زمینه به حجم بالای اخبار و اطلاعاتی مربوط می‏شود که توسط خبرگزاری‏های غربی تولید می‏شود آمار نشان می‏دهد که 4 خبرگزاری فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس و یونایتدپرس به تنهایی بیش از 90 درصد خبرهای خارجی روزنامه‏ها و سایر وسایل ارتباط جمعی را تامین می‏کنند و منبع تامین اطلاعات مورد نیاز رسانه های دیگر نقاط جهان و بالاخص آسیا و آفریقا به حساب می‏آیند. متاسفانه  15 کشور آفریقایی، 11 کشور آمریکایی لاتین و 6 کشور آسیایی خبرهای خود را عینا و بدون کم و کاست از خبرگزاری‏های خارجی نقل می‏کنند و همین امر باعث می‏شود تا آرا و عقاید آنها نقش اصلی را در شکل دادن به افکار عمومی در کشورهای جهان سوم بازی کند.

از سوی دیگر حتی آن تعداد از کشورهای جهان سوم که دارای خبرگزاری‏های ملی و مستقل می‏باشند ، امکان انتشار حجم قابل توجهی از اخبار را نداشته و میزان فعالیت آنها در مقایسه با خبرگزاری عمده جهان واقعا ناچیز است .

در نتیجه یکطرفه بودن جریان اطلاعات ،ازغرب به شرق و با توجه به علاقه مفرط در سطح جهان برای آگاهی از جدیدترین اطلاعات ، آنچه که در نهایت افکار عمومی در سطح دنیا را شکل می‏دهد اخبار و داده‏هایی است که از سوی منبع و مراجع غربی مخابره شده است و در نهایت جریان نامتوازن و یکطرفه اطلاعات که بیشتر مربوط به دستاوردها و پیشرفت‏های کشورهای غربی است و به ندرت به دیگر نقاط جهان اختصاص دارد. عامل قضاوت مردم سراسر جهان در مورد مسائل مختلف می‏شود. جالب آنکه همان حجم محدود از اخبار مخابره شده از سوی منابع غربی در مورد کشورهای آسیایی و آفریقایی هم در اکثر موارد به مسائل منفی و سیاه نمایی اختصاص دارد و به ندرت حاوی اطلاعات مثبت و امیدوارکننده است.

در نتیجه سهم کشورهای جهان سوم با بیش از سه چهارم جمعیت دنیا فقط یک چهارم اخبار چهار خبرگزاری عمده است. زیرا قسمت اعظم اخبار این آژانس‏ها را که در سه کشور غربی قرار دارند رویدادهای کشورهای صنعتی تشکیل می‏دهد.کشورهای جهان سوم حتي قادر به پاسخگویی به نیازهای خبری خود نیستند و متاسفانه وابستگی غیرقابل انکاری به خبرگزاری‌های جهانی دارند.همین مشکل زمینه را برای سوء‌استفاده غول‌های خبری غرب از وضعیت کشورهای در حال توسعه فراهم آورده و آنان با ادعای تامین نیازهای خبری کشورهای گوناگون جهان، اخبار و پیام‌های مورد نظرشان را با کمیت زیاد و کیفیت مورد نظر در قالب‌های جذاب و ادعاهای ظاهرا بی‌طرفانه به این کشورها سرازیر می‌کنند. حال آن که نحوه تنظیم و نگارش این اخبار و جهت‌گیری آنها دقیقا به‌گونه‌ای است که اهداف مورد نظر کانون‌های خبری امپریالیسم را تامین می‌کند.

کارشناسان معتقدند که اخبار مذکور با تبلیغ شیوه‌های زندگی غربی و مهیا کردن زمینه‌های از خود بیگانگی فکری و هویت باختگی، آثار و عوارض نامطلوبی را در کشورهای جهان سوم پدید می‌آورند و سلطه فرهنگی بر آنها را تثبیت می‌کنند. جالب آن که غول‌های خبری غربی حق تهاجم خود را در قالب الفاظ جالبی مانند جریان آزاد اطلاعات، حق آزادانه دریافت و انتقال اطلاعات، لزوم آگاهی ملت‌ها بیان کرده و با مفهوم‌سازی در عرصه ارتباطات که جای آن در کشورهای جهان سوم خالی است اهداف خود را به پیش می‌برند.

 نکته مهم دیگری که در مورد عملکرد رسانه‌ها و خبرگزاری‌های غربی در عرصه بين المللي و کشورهای جهان سوم قابل ذکر است،روندی است که این رسانه‌ها در زمینه آماده‌سازی افکار عمومی جهان برای اعمال سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و نظامی قدرت‌های بزرگ جهان ایفا می‌کنند.

رسانه‌های یاد شده در جریان حمله اخیر امريكا به عراق و قبل از شروع تهاجم نظامی زمان زیادی را صرف آماده کردن مقدمات و زمینه‌های این حمله کردند و با طرح ادعای دروغ وجود سلاح‌های کشتارجمعی در این کشور تلاش کردند تا مشروعیت لازم برای انجام این حمله را ایجاد کنند؛ اما پس از پایان جنگ مشخص شد که عراق فاقد هرگونه سلاح کشتارجمعی بوده است.

خبرگزاری غربی علاوه بر ایفای نقش جاده صاف‌کن برای دولت‌هایشان روند رویدادها را تسریع و حتی وارونه و تحریف می‌کنند و واقعیت را آن‌طور که می‌‌خواهند جلوه می‌دهند.

به عنوان مثال در جریان انقلاب ایران، بسیاری از خبرگزاری‌های غربی مبارزات مردم ایران را ماجراجویی توصیف کرده و انقلابیون را افرادی عقب‌مانده و متحجر دانستند که ظرفیت پیشرفت در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را ندارند و در حالی‌که انقلاب ایران کم‌کم اوج می‌گرفت، شرایط کشور را آرام توصیف می‌کردند و تنها در ماه‌های پایانی سال 57 مجبور به پذیرش واقعیات شدند.

حال با يک جمع بندی ساده می توانيم به علل موفقیت خبرگزاری هاي غربی و ضعف خبرگزاری‏های جهان سوم در ارتباطات بين المللي را اشاره کنيم:

- صرف مبالغ کلان برای خرید جدیدترین و بهترین تجهیزات فنی .

- حضور سریع در محل با استفاده از خبرنگاران زبده و تلاش برای دسترسی به موثق ترین و مطلع ترین منابع خبری .

-  توجه جدی به امر آموزش و تعلیم نیروهای خبری و فنی

- حمایت سیاسی و اقتصادی دولت‏های غربی و برخی موسسات خصوصی از خبرگزاری‏های غربی و آگاهی از اهمیت مقوله برتری اطلاعاتی در عصر حاضر.

- توجه به عنصر تبلیغات و بمباران مکرر اذهان بینندگان و خوانندگان با استفاده از اخبار اختصاصی، طبیعتا هر خبرگزاری که اخبار بیشتر و دقیق‏تری تولید کند گوی سبقت را خواهد ربود.

نبايد غفلت کنيم و بايد تالاش كنيم تا با:

 -سرمایه گذاری بیشتر درحوزه آموزش خبرنگاران وتامین تجهیزات مورد نیاز برای آنان

 -پشتیبانی بیشتر از نیروهای فعال در بخش خبر از لحاظ آموزش و اقتصادی - مالی

- رفع کهنگی و فرسودگی امکانات مورد استفاده در این حوزه .

-   حل مشکل عدم اعزام خبرنگار و نیروهای آموزش دیده به محل حادثه به علت مشکلات مالی و اداری و اتکا به اخبار تهیه شده از سوی خبرگزاری‏های غربی برای فراهم آوردن پوشش خبری ا زدیگر کشورها و باتوجه به آنکه این اخبار بر مبنای اهداف و نیاز خبرگزاری‏ها غربی تهیه شده لذا در عمل به قدرت گرفتن بیشتر و نفوذ روز افزون آنهادر جهان سوم منجر می‏شود.

باید توجه داشت تا زمانی كه كار تهیه و توزیع اخبار سطح جهان در دست (عملا در انحصار) چهار ـ پنج خبرگرازی و شبكه تلویزیونی مشخص باشد، مردم در جریان همه حقایق گیتی به درستی و به گونه ای کامل قرار نخواهند گرفت و در گمراهی و بی اطلاعی باقی خواهند ماند. نزدیك به چهار دهه است كه تاسیس یك خبرگزاری بزرگ از سوی كشورهای غیر متعهد یك آرزو بوده است ولی هنوز كار به جایی نرسیده است. در دهه ۱۹۶۰ طرح جامع و طرز كار خبرگزاری كشورهای غیر متعهد را به زبان انگلیسی تهیه و به كنفرانس سران این ممالك فرستاد شد و بعدا این طرح به همان زبان به صورت یك رساله انتشار یافت ولی تاكنون برای حل این مسئله مهم و ضروری اقدامی جدی صورت نگرفته است، چه معمایی در كار است؟!.

 

 

 

 منابع :

- «آئين نامه هيئت وزيران درباره تاسيس و نحوه فعاليت و نظارت برخبرگزاري هاي غير دولتي» ماده 2

- ال گيبسون، دكتر مارتين، روزنامه نگاري در عصر الكترونيك ، مترجم سيد محسن تقوي، تهران :  آينه كتاب، 1371

- بولتن «تعريف خبرگزاري ها و تبيين حدود و وظايف آنها»، خبرگزاري جمهوري اسلامي، مرداد 1383

- توكلي احمد، «يك شكل بودن روزنامه‌ها و پردازش نكردن اخبار خبرگزاري‌ها كم‌ اقبالي مخاطبان را سبب شده است»، ايسنا 18/2/1385

- جيراني هوشنگ، «نبرد خبرگزاري ها»، همشهري سه شنبه 1 بهمن 1381

- دليري جواد، «پيشينه خبرگزاري ها در ايران و جهان»، روزنامه ايران 21/3/1383

- شكرخواه يونس، «گرافيك تجلي عيني رويدادها» رسانه، ويژه نامه آموزشي ش1

- شمسايي ايمان، «بازي با قواعد بازي» در جام جم دوشنبه 19 مرداد 1383

- صدر بنيامين، «اين همه خبرگزاري براي هيچ»، روزنامه حيات نو 26/11/1383

- صديقي فريدون، «باید به سمت سافت نیوز پیش برویم» 20/7/1383

- علي آبادي گيتا و اسدي عباس، شناسنامه خبرگزاري هاي جهان، تهران : سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سال 1381

- قندي حسين، «تفاوت هاي خبرنويسي در رسانه ها» تهران : مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها 1380

- كتاب نگاهي به خبرگزاري ها، تهران : خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران، 1384

- معتمدنژاد، دكتر كاظم با همكاري ابوالقاسم منصفي، روزنامه نگاري با فصلي جديد در بازنگري روزنامه نگاري معاصر، چاپ سوم، تهران : مركز نشر سپهر، 1368

- نمكدوست تهراني حسن، «روزنامه نگاري آنلاين؛ همراه با توهمات فائقه» در همشهري آنلاين 2 مرداد 1385

- «نگاهی گذرا به فعالیتهای فرهنگی - دینی خبرگزاریهای جهان»              خبرگزاري مهر ۱۷/5/1384