روابط عمومي ،ارتباطات و تكنيكها
محیط روابط عمومی اینترنتی: اینترنت باعث شده که مخاطبان با ایجاد ارتباط دوطرفه و تعاملی بسیار سریع و آسان و به طور 24 ساعته، به اطلاعات و اخبار دسترسی داشته باشند. همچنین امکان ایجاد ارتباط فرد به فرد توسط مدیران روابط عمومی، منجر به ایجاد یک محیط بسیار پویا و متغیر برای فعالیتهای اینترنتی آن شده است. روابط عمومی به دلیل ماهیت کار خود که اطلاع رسانی، ترغیب و تشویق مخاطبان، جهت دهی و اقناع افکار عمومی، ایجاد ارتباط با مخاطبان و جذب مشارکت آنان و .... می باشد، دارای محیط متغیر و پویایی است و اینترنت تغیّر این محیط را دوچندان نیز کرده است.پس باید در روابط عمومی اینترنتی به سمت برنامه ریزی محیطهای متغیر مثل برنامه ریزی استراتژیک سوق پیدا کرد و شناخت صحیح و خوبی از محیط و تغییرات آن داشت.
دیدگاه و اهداف روابط عمومی اینترنتی: مدیران روابط عمومی با هدف تمرکز بر روی گروههای مخاطبان مورد نظر (کارمندان ، مشتریان ، سهامداران ، تامین کننده ها ، توزیع کننده ها ، رسانه ها و .....) در چند سال اخیر وارد مرحله جدیدی به نام روابط عمومی نوین شده است و اینترنت برای رسیدن به تمرکز بیشتر بر این مخاطبان کمک شایانی کرده است. همین امر باعث شده که دیدگاه نسبت به روابط عمومی تغییر کند و اهداف بر اساس همین دیدگاه پایه ریزی شود. سازمانها با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات بسیار سریع و دقیق می توانند بر روی گروههای مزبور تمرکز نموده و با ارائه اطلاعات، اخبار، پیامها، خدمات و محصولات، ارزش فزاینده ای برای مخاطبان خود ایجاد کنند که این همان هدف اصلی روابط عمومی است.
در روابط عمومی نوین که مظهرش روابط عمومی اینترنتی است، این روابط بر اساس تولید ارزش برای مخاطب و بصورت مخاطب محور سازماندهی می شود. لذا به طور مثال می توان ساختار فعالیتهای روابط عمومی را به بخشهائی چون بخش مخاطبان اصلی، ثانوی و حاشیه ای و یا بخش مخاطبان موافق، مخالف و بیطرف و .... تقسیم بندی کرد، در صورتیکه در روابط عمومی سنتی سازماندهی بر اساس بخشهایی چون: مراسمات، سمعی و بصری، مطبوعات و ... است. همانگونه که در جدول زیر هم ملاحظه می نمایید، در روابط عمومی اینترنتی سعی بر این است که با ارتباطات دوطرفه روی کلیه مخاطبان تمرکز حاصل شود ولی در روابط عمومی سنتی مخاطبان اصلی، سودآور و مهم مدنظر می باشند.
جدول _ تغییر در دیدگاه روابط عمومی
|
روابط عمومی سنتی |
روابط عمومی اینترنتی (نوین) |
|
سازماندهی بر اساس نوع بخشها و محصولات |
سازماندهی بر اساس بخشهای مخاطبان (مشتریان) و تولید ارزش برای مخاطبان |
|
تاکید بر روی مخاطبان اصلی و سودآور |
تاکید بر روی طول عمر همه مخاطبان و ایجاد ارزش برای همه مخاطبان |
|
تجربه محور بودن |
دانایی محور بودن |
|
ایجاد ارتباط توسط واحد روابط عمومی |
ایجاد ارتباط با تمام قسمتهای سازمان |
|
ایجاد نام تجاری و جایگاه سازمان توسط تبلیغات بیشتر |
ایجاد نام تجاری و جایگاه سازمان از طریق رفتار مناسب مانند حفظ و رشد مخاطب و مشتری و اهمیت دادن به مخاطبان و مشتریان قدیمی |
|
جذب مخاطب و مشتری جدید |
تمرکز بیشتر بر حفظ مخاطب و مشتری و ایجاد وفاداری |
|
زیاد قول دادن و کمتر عمل کردن |
کمتر قول دادن و بیشتر عمل کردن (فراتر از حد انتظار بودن) |
در روابط عمومی اینترنتی به مخاطب با دیدگاه جدیدی نگریسته می شود، به طور مثال اگر یک مخاطب دارای 30 سال سن بوده و به طور بالقوّه 30 سال دیگر مخاطب سازمان باشد، با از دست دادن این فرد، سازمان هزینه هنگفتی را متحمّل شده و تبلیغات مثبتی را که این مخاطب می توانست برای دیگران داشته باشد از دست داده است و در عین حال باید هزینه تبلیغات منفی آن را نیز بپردازد. در روابط عمومی نوین، تمام قسمتهای سازمان از مدیران ارشد گرفته تا نگهبانان سازمان، سعی در ایجاد ارتباط با مخاطبان دارند، در صورتیکه در روابط عمومی سنتی، این مسئولیت فقط به عهده واحد روابط عمومی است. در روابط عمومی اینترنتی باید تمام صفحات و قابلیتهای سایت با دیدگاه روابط عمومی و ایجاد ارتباط با مخاطب طراحی و تعبیه شود تا بتوان یک ارتباط مناسب با وی داشته و آنرا حفظ کرد.
روابط عمومی اینترنتی خود را بر مخاطب مداری متمرکز می کند و بدینوسیله سعی دارد جایگاهی از سازمان در ذهن مخاطب بر اساس اهمیت دادن به وی ایجاد کند ولی در حالت سنتی، ایجاد جایگاه سازمان صرفاً با استفاده از تبلیغات انجام می شود. در رویکرد جدید، حفظ مخاطب و مشتری مدنظر بوده و سعی در ایجاد وفاداری آن نسبت به سازمان مطرح است، در صورتیکه روابط عمومی سنتی به دنبال جذب مخاطب جدید است.
اين وبلاگ به منظور تهيه و تدوين مطالب مرتبط با روابط عمومي راه اندازي شده است و اميدوارم مورد استفاده علاقمندان قرار بگيرد.