روابط عمومي، ارتباطات و تكنيكها
اینترنت پدیده ای است که به خاطر قابلیتهای متنوعش انعطاف
پذیری بسیاری دارد بطوریکه این انعطاف سبب گردیده تحولاتی در دیدگاههای موجود
(سنتی) نسبت به کسب و کارهای اینترنتی ایجاد شود. در رویکرد سنتی ابتدا ساختار
موجود مدنظر قرار می گیرد و سپس بر اساس این ساختار، اهداف و در ادامه، استراتژیها
تعیین می شود، درصورتیکه در رویکرد نوین ابتدا اهداف را در نظر گرفته و بر اساس
این اهداف، استراتژیها مشخص و سپس با در نظر گرفتن اهداف و استراتژیها، ساختار
تعدیل شده و یا ساختار جدید برای کسب و کار اینترنتی تعیین می شود. به طور مثال
اگر استراتژی سازمان، مخاطب محوری باشد، سازمان مزبور، ساختار، منابع، برنامه ها و
... را
بر اساس این استراتژی طرحریزی می نماید.
از سوی دیگر به دلیل سهولت و سرعت بالای اینترنت در انتقال اطلاعات و نیز به دلیل وجود خصوصیاتی مانند: ارتباط دوطرفه و تعاملی و فرد به فرد ، دسترسی آسان به محیطهای مختلف اعم از عرضه کنندگان، تامین کنندگان و سهامداران، دسترسی 24 ساعته، امکان استفاده از سیستمهای هوشمند و ..... ، فعالیتهای اینترنتی و منجمله روابط عمومی اینترنتی، با یک محیط بسیار پویا، فعال، متغیر و غیرقابل پیش بینی مواجه است.
در نظر نگرفتن خصوصیات ذکر شده باعث گردیده است که برخی سازمانها و شرکتها، علیرغم بهره گیری از اینترنت نه تنها رشد نیافته، بلکه فقط به فکر بقاء و حفظ وضع موجود خود در محیط متغیر شبکه جهانی اینترنت هستند. علت شكست و یا عدم موفقیت بسیاری از شرکتها و سازمانها در زمينه فناوری اطلاعات، عدم آگاهي مدیران و کارکنان نسبت به مفهوم رقابت و یا عدم به كارگيري فناوري جديد در مجراي صحيح آن می باشد . همچنین فقدان دید استراتژيک و راهبردی، نبود اهداف شفاف ، درك نكردن خواستههاي مخاطب (مشتري) ، عدم برنامه ریزی یکپارچه بین دنیای مجازی با واقعی و .... می تواند از دیگر علتهاي شكست فعالیتهای اینترنتی باشد. از علتهای مهم دیگری که کمتر مورد توجه قرار گرفته، ضعف الگوی فکری ارائه شده در فرآیندها و ساختارهای سنتی است که دیگر اثربخشی مورد نظر را برای کسب و کارهای اینترنتی ندارد.
حال با توجه به مطالب ذکر شده، چون اولاً بستر روابط عمومی اینترنتی یک محیط مجازی است (که با محیطهای سابق متفاوت است) و ثانیاً با توجه به اینکه روابط عمومی نوین دارای دیدگاههای متفاوتی با روابط عمومی سنتی می باشد و ثالثاً با در نظر گرفتن علل عدم موفقیت بسیاری از سازمانها در کسب و کارهای اینترنتی منجمله روابط عمومی اینترنتی، لذا بررسی عواملی برای تعدیل و جهت دهی مناسب به روابط عمومی اینترنتی لازم و ضروری است. برای اینکه بتوان به طور صحیح و با دید وسیع و روشن وارد مقوله روابط عمومی اینترنتی شد و ساختاری مناسب برای آن طرح ریزی نمود، باید این مقوله را از جنبه های مختلف بررسی کرد تا بتوان در نهایت یک ساختار اصولی برای آن ارائه داد. برای این منظور، ساختار کسب و کارهای اینترنتی را می توان از دیدگاه و جنبه های زیر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد:
1- حوزه و دامنه
2- سازمان
3- منابع اطلاعاتی
اين وبلاگ به منظور تهيه و تدوين مطالب مرتبط با روابط عمومي راه اندازي شده است و اميدوارم مورد استفاده علاقمندان قرار بگيرد.