سوالات درس اخلاق در روابط عمومي(بخش اول)

1- منشور اخلاقي را تعريف كنيد. سه مورد از معروف ترين منشورهاي اخلاقي روابط عمومي را نام ببريد.

منشور اخلاقی عبارت است از مجموعه ای از قوانین یابیانیه های رسمی رفتاری که در راستای اخلاقی کردن سازمان و موسسه وضع شده تحت عنوان استانداردها و راهبردها برای رفتار صحیح اعضاء که به وسیله سازمان و موسسه ای حرفه ای انجام می گیرد.

منشور اخلاقی انواعی دارد که بعضی از آنها به عنوان قانون در ارگان ها و سازمان ها استفاده می شد. منشور اخلاقی واضح ترین ابزاری است که ارزش های سازمانی را بیان می کند و برای منافع و صداقت کارکنان طرح می شوند.

آیین نامه های حرفه ای انجمن های روابط عمومی – آیین نامه روابط عمومی آمریکا – آیین نامه آتن

2- چرا را روابط عمومي را وجدان اخلاقي سازمان مي نامند؟

برخی از روابط عمومی ها را به عنوان وجدان اجتماعی سازمان ها یاد می کنند این نقش واقعی روابط عمومی است و اعضای آن موظفند ضمن کمک به مشتریان سازمان ها، از روابط مثبت میان گروه ها یا افرادی که درتوانمند ساختن سازمان ها برای انجام موفق کارها موثرند حمایت می کنند.

3- مديران روابط عمومي براي كسب اعتبار بيشتر با وظايف سه گانه اي مواجهند. اين سه وظيفه را توضيح دهيد.

متخصصین روابط عمومی برای بهبود اعتبار خود با وظیفه ای سه گانه مواجهند آنها باید موقعیت خود را هم در بین عامه و هم در بین سازمن هایی که ایجاد کرده اند بهبود بخشند و نیز مسئولیت اجتماعی خود را در قبال مشتریان سازمان گسترش دهند.

روابط میان سازمان ها و جامعه مفهوم مسئولیت پذیری اجتماعی را مشخص و مدیران سازمان ها را متعهد می سازد تا به تصمیم گیری درباره روابطی که بر همه مردم تأثیر گذار است، توجه کنند. همان طور که پروفسور اندرواستاپسکی خاطر نشان می کند: " یک سازمان نمی تواند صرفاً با انجام اعمال خیرخواهانه ظاهری به تعهدات اخلاقی اش عمل کرده باشد در عوض باید هر ضرری را که می تواند بر جامعه وارد سازد به موقع تشخیص داده و برای رفع آن اقدام نماید". این وظایف سه گانه عبارتند از: قدرت ، نفوذ و مسئولیت پذیری حرفه ای.

4-مك الريث معتقد است «عامه آگاه بهترين پناهگاه جامعه در برابر بحران هاي اجتماعي است» وظيفه روابط عمومي را در تحقق اين اهداف تبيين نماييد. (25)

ج) وجدان اجتماعي نقش واقعي روابط عمومي است و اعضاي روابط عمومي ها موظفند ضمن كمك به مشتريان سازمان ها از روابط مثبت ميان گروه ها يا افرادي كه در توانمند ساختن سازمان ها براي انجام موفق كارها موثرند حمايت كنند. كارمندان امروزي روابط عمومي به عنوان مشاوران ارشد مديران عالي رتبه  در بخش هايي كه به آنها اجازه شركت در فرايند تصميم گيري داده مي شود به نحو موثري عمل مي كنند. با تاكيد بر اين امر كه  هر شركت خود بايد شايسته اعتبار بوده و آن را حفظ كند كارمندان روابط عمومي به مشتريان خود توصيه مي كنند تا براي رسيدن به اهداف خود به جاي اينكه تلاش نمايند بر محيط غلبه كنند، خود را با شرايط و انتظارات جديد وفق دهند حال آنكه با تامين خواسته هاي فردي، علايق جامعه نيز برآورده شود بيانگر عملكرد مطلوب روابط عمومي خواهد بود

به گفته پروفسور مک الریث عامه آگاه بهترین پناهگاه جامعه در برابر بحران های اجتماعی است وی شجاعانه به مدیران سازمان های گوناگون نشان می داد که چگونه با رساندن اطلاعات صحیح به مردم می تواند از حمایت جامعه برخوردار شود او در جامعه آزاد ارزش بسیاری برای افراد آگاه قائل می شد.

5-معيارهاي حرفه اي براي كار در روابط عمومي از نظر انجمن روابط عمومي آمريكا را به اختصار بنويسيد. ص41

ج)1- اهداف كاملاً منطبق با رفاه عمومي و منافع مشتريان يا كارفرمايان باشد.

2- درستي، صداقت  و سليقه مناسب را در تهيه وتنظيم مطالب و انتشار عمومي آنها در تمام امور به عنوان يك كارمند، كارشناس يا متخصص  روابط عمومي را بايد به كار بست.

 3-  از معيارهاي حرفه ايي كه به طور همزمان از ارائه خدمات به همكاران مگر با رضايت كامل تمام افراد ذيربط جلوگيري مي كند پيروي كنيم اسرار مشتري يا كارفرما را حتي پس از قطع رابطه وي با موسسه و تا مدتي كه منافعش ايجاد كند حفظ كنيم و به حقي كه براي بهره مندي و پيشبرد علايق شخصيمان داريم توجه كاملي داشته باشيم. ضمن اينكه صداقت حرفه ايي را همانند كار اصلي حرفه اي حفظ كنيم.

4-  با همكاران خود در زمينه جلوگيري از تخلفاتي مانند پخش شايعات و بيانيه هاي اهانت آميز، پنهان كاري از مشتريان و كارفرمايان و پخش هر گزارش ديگري كه به منظور منفعت شغلي يا سود ناشي از رقابت صورت مي گيرد همكاري  كنيم.

5-  از تلاشهاي برنامه ريزي شده براي پيشبرد اخلاق حرفه اي و مهارت تكنيكي اين حرفه آموزش و تعليم و تربيت شايسه كارمندان روابط عمومي حمايت كنيم.  

6-مديران روابط عمومي در مواجهه با بحران هاي سازماني با 5 نوع خدمت روبرو هستند، اين 5 مورد را به اختصار توضيح دهيد. ص 49

ج)خدمت به خود- خدمت به مشتري- خدمت به كارفرما- خدمت به حرفه- خدمت به جامعه

 1- خدمت به خود: حرفه ايي هاي روابط عمومي بايد نظام ارزشي خاص خود را مشخص كنند و درباره هر يك از اين ارزش ها كه مايلند در انجام تعهدات حرفه ايشان به كار برند تصميم بگيرند.

 2-  خدمت به مشتري: بسياري از خدمتگذاران حرفه اي معتقدند كه اولين تعهد حرفه ايي بايد خدمت به مشتري سازمان باشد. اين تعهد براي حرفه ايي هاي روابط عمومي به دو دليل  موضوعي مشكل ساز است اول اينكه آيا به عنوان حامي روابط عمومي ، نماينده سازمان خود هستند يا صرفاً نماينده مشتري؟ دوم اينكه صرف قبول ارائه خدمت به عنوان نماينده مشتري ارتباط موثري برقرار مي كند كه براي تامين خواسته هاي وي به خدمات ويژه بخشي از روابط عمومي حرفه اي نياز نباشد.

3-  خدمت به كارفرما: خدمت سازماني نامناسب زماني است كه تصميمات سختي در مورد بخشي از كارمندان گرفته شود. يك مورد آن اختلاف نظرهاي حرفه اي در مورد نحوه عملكرد شركت است. مورد ديگر نيز چشم پوشي از فعاليت هايي است كه سايرين را در معرض آسيب پذيري قرار مي دهد. شخص حرفه اي كه عمداً به خود اجازه مي دهد با انجام اعمال زيان آور در خدمت به جامعه به تخلف بپردازد احتمالاً سود بيشتري نيز از سازمان استخدام كننده به دست خواهد آورد!

4-  خدمت به حرفه: حرفه اي روابط عمومي متعهد است از حرفه مورد نظرش و همكاراني كه با آنها در ارتباط مي باشد حمايت كند. برخی اظهار می کنند اگر حرفه روابط عمومی به عنوان رشته ای حرفه ای چیزی بیش از مهارت تکنیکی صرف است کارمندان باید در قبال همتایانشان مسئول باشند طبق نظر یک محقق همکاران روابط عمومی (کارمندان) بیش از کارفرمایان اهمیت این مساله را درک می کنند، اما آنها بیشتر نگران پذیرش از سوی مسئولان سازمانی هستند که مبالغ حقوقی وتشویقی کارمندان را می پرازند.

 5- خدمت به جامعه: خدمت به جامعه بخش كليدي هر حرفه و در راس فهرست ارزش هاي حرفه اي قرار دارد. بطوريكه در اولين بيانيه روابط عمومي انجمن آمريكا آمده است: "هر فردي بايد زندگي حرفه اي اش را مطابق با علائق جامعه پيش ببرد"  با وجود این همانند بسیاری از رشته های دیگر، دستور العمل های ویژه ای برای انجام چنین کاری وجود ندارد. ماهیت عملکرد روابط عمومی و راهکارهای مختلف آن، توضیح این که چگونه علایق جامعه را به بهترین نحو می توان تأمین کرد، بسیار دشوار ساخته است. با این حال چهار الگوی فعالیت در روابط عمومی که توسط جیمز گرونیک و دهانت مطرح شده است، این نکته را روشن می کند.

7-  نقش حرفه اي هاي روابط عمومي در اجراي الگوي يك سويه و نامتقارن و دو سويه و متقارن را با يكديگر مقايسه كنيد. (52)

ج)در الگوي ارتباطي نامتقارن و يكسويه در برخورد با مسائل علوم اجتماعي به سوي جمع آوري اطلاعات در مورد راهكارهايي سوق مي يابند كه تاثير بيشتري بر رفتار جامعه، يعني الگوي دو سويه و متقارن داشته باشد. در مقايسه  با اين الگو در الگوي دو سويه  و متقارن كارمندان روابط عمومي نقش واسطه ايي را ايفا مي كنند كه تفاهم را ميان سازمان و اعضايشان ترويج مي دهند. الگوي دو سويه و متقارن شامل اين ايده مي شود كه سازمان و افرادش هر دو ممكن است به منظور حفظ روابط حسنه تغيير يابند.

در مقایسه الگوی یک سویه و نامتقارن با الگوی دو سویه ومتقارن کارمندان روابط عمومی نقش واسه ای را ایفا می کنند که تفاهم رامیان سازمان و اعضایش ترویج می دهند الگوی دو سویه و متقارن شامل این ایده می شود که سازمان و افرادش هر دو ممکن است به منظور حفظ روابط حسنه تغییر یابند. طبق نظر پروفسور جیمز گرونیک الگوی دو سویه متقارن ممکن است تنها الگوی اخلاقی فعالیت در روابط عمومی باشد. به رغم نیات خوب کارمندان، برای روابط عمومی ها اگر غیر ممکن نباشد تقریباً دشوار است به گونه ای عمل کنند که از نظر  اخلاقی و اجتماعی مسئول الگوی نامتقارنی باشند که تلاش می کند بدون ایجاد تغییر در رفتار سازمانی، رفتار جامعه را تغییر دهد

گرونیک توضیح می دهد که الگوی دو سویه و متقارن مشکل نیست گرایی اخلاقی را نیز برطرف می سازد زیرای این الگوی  اخلاق حرفه ای را بیشتر به عنوان یک فرآیند در روابط عمومی معرفی می کند تا به عنوان پیامدی از آن . روابط عمومی متقارن درباره موضوعاتی که مردم نسبت به آنها دارای ارزش های متقاوت هستند و در نتیجه بر اساس آنها به نتایج متفاوتی نیز دست می یابند بحثی آزاد در قالب گفتگو، مباحثه و سخنرانی فراهم می کند. تا زمانی که گفتگو طبق قوانین اخلاقی بنا شده باشد نتیجه آن نیز اخلاقی خواهد بود هر چند که هیچ فردی، معمولاً سیستم ارزشی رقیبش را کاملاً مناسب نمی داند.

8- ارزش هاي اخلاقي از نظر جوزف سان را نام ببريد. تاكيد وي بيشتر بر كدام اصل اخلاقي است؟ چرا؟ 57

ج) اين ارزش ها عبارتند از: درستكاري، صداقت، وفاي به عهد، پايبندي، انصاف، توجه به ديگران، احترام به ديگران، شهروندي مسئوليت پذير بودن، امتياز طلبي و مسئوليت پذيري. به نظر جوزف سان، اين ارزش هاي مهم اصل تفكيك موضوعات اخلاقي را فراهم كرده و آغاز گر فرايند تصميم گيري هستند. اگر چه ترتيب درجه و اولويت بندي اين ارزش ها دشوار است ولي فرد ممكن است با تاكيد بر تعهد به صداقت كه ارزش هاي مهم ديگر را نيز  در بر دارد، فرايند تصميم گيري را آسانتر سازد. صداقت عبارت است ازبرخورداري از اصول اخلاقي سالم. اين كلمه مفوم درستكاري و انصاف كه به عنوان دو عامل مهم در تصميم گيري اخلاقي شناخته شده اند را نيز در خود جاي داده است.

9-  انتقادات وارده بر آيين نامه انجمن روابط عمومي آمريكا را شرح دهيد. ص 62

مشکل مهم آیین نامه انجمن روابط عمومی آمریکا، اندکی به مضمون و تا حد بسیاری به تأثیر آن مربوط می شود اگر چه این آیین نامه بیش از هر قانون دیگری در رشته ارتباطات در مورد حرفه ای های روابط عمومی به کار می رود، ولی تنها برای اعضای انجمن روابط عمومی آمریکا قابل اجراست که فقط ده درصد یا حتی کمتر، حرفه ای های فعال روابط عمومی را تشکیل می دهند. این بدین معناست که اکثریت کارمندان با معیارهای رسمی رفتار حرفه ای آشنایی ندارند. ظاهراً چنانچه قرار باشد رفتار اخلاقی روابط عمومی اصلاح شود برای تغییر این وضعیت به کار قابل توجهی نیاز است.

 

10- اخلاق حرفه اي را تعريف كنيد. ص70 پاراگراف اول

ج)و سازمان ها اخلاق حرفه ايي را به معناي ارزش هاي فردي و اجتماعي مي دانند كه اخلاقاً مورد قبول و مظهر تعهدي در تقويت آن ارزش ها هستند. به عباارت ديگر اخلاق حرفه ايي به سادگي عبارت است از فراتر رفتن از نيت انجام كارهاي درست و در واقع ، كاربرد آن در زندگي روزمره.  

11- روش هاي ارزشيابي اخلاقي را توضيح دهيد. ص 70 پاراگراف دوم

ج) روش هاي مختلفي در زمينه ارزيابي اخلاق حرفه ايي رفتارهاي خاص پيشنهاد شده است. معمول ترين تقسيم بندي عمدتاً تحت عنوان 1- غايت مدارانه؛ رويكردي فرجام شناختي كه رفتار اخلاقي را بر اساس پيامدهاي خوشايند يا ناخوشايند تعريف مي كند. و 2- رفتارمدارانه؛ رويكردي وظيفه شناختي كه بر ارزش ذاتي خاص رفتار تاكيد مي كند، طبقه بندي شده است.  

 12- رويكرد رفتارگرايانه را در ارزشيابي اخلاقي توضيح دهيد. اشكالات وارده بر روش غايت مدارانه را تبيين نماييد. ص70  الي 75

ج)رفتار گرايان بر اين باور نيستند كه از نتيجه بتوان براي توجيه روشها بتوان بهره گرفت. نظريه رفتارگرايان بر اين فرض استوار است كه انسان ها موظفند با يكديگر محترمانه رفتار كنند، زيرا انسانند. بر اساس اين مقوله انسان مدارانه افراد موظفند به حقوق يكديگر احترام گذارند . رفتار گرايان تنها بر اساس درستي يا نادرستي نفس عمل، رفتار اخلاقي را ارزيابي مي كنند. آنها به جاي سنجيدن لذت و درد و يا خوبي و بدي، رفتار را به ميزاني كه با معيارهاي مقبول انساني مطابقت داشته باشد، ارزيابي مي كنند.  اعلامیه استقلال آمریکا شاید بهترین نمونه تفکر رفتار گرایانه باشد. این اعلامیه، حقوق مسلم انسان ها را تضمین می کند به طوری که دیگران نمی توانند آن را نادیده بگیرند. اعمالی که حقوق آنان را محترم شمارد مطابق با مفهوم اصلی انسانیت تلقی می شود. رویکرد رفتار گرایانه بدین امر می پردازد که آیا رفتارها از لحاظ اخلاقی درست هستند یا نادرست و این که آیا رفتارها با حقوق بشر مطابقت دارند یا خیر.

روش غايت مدارانه به دو دليل اساسي داراي اشكال است: 1- صرفاً بر ميزان لذت بدست آمده بيش از نوع آن توجه دارد. جان استوارت ميل فيلسوف مشهور و يكي ديگر از طرفداران اين رويكرد مقوله كيفيت لذت را مطرح كرد. وي اين تصور را كه خوبي تمام پيامدها يكسان است را رد كرد. او با بيان اينكه  كيفيت خوبي و پيامدهاي بلند مدت( صرفاً در مقابل پيامدهاي كوتاه مدت) رفتار،هر دو بايد مورد توجه قرار گيرد تفكر فايده گرا را گسترش داد.  2- اين نظريه را مي توان حتي براي توجيه رفتار غير اخلاقي كه نتيجه خوبي دارد هم بكار برد.  

13-فرايند تصميم گيري اخلاقي در مواجهه با مشكلات سازماني را از نظر فرانك ناوران بررسي نماييد.

فرانک ناوران فرآیند تصمیم گیری اخلقی شش مرحله ای را ارائه  داده که عکس العمل طبیعی مردم را به هنگام رویارویی با معضل اخلاقی نشان می دهد. این فرآیند شامل مراحل زیر است:

1- مشکل را تعریف کنید

2- راه حل های انتخابی موجود را مشخص کنید

3- راه حل های انتخابی مشخص شده را ارزیابی کنید

4- تصمیم بگیرید

5- تصمیم را اجرا کنید

6- تصمیم را ارزیابی کنید

بخش اخلاقی این فرآیند نیازمند این است که تصمیم گیرندگان، مشکلات اخلاقی و راه حل های آن را در مرحله 1 و 3  و 6 با کاربرد مجموعه ای از (فیلترها) با نام (plus) تفکیک کنند این فیلترها عبارتند از:

p= خط مشی: آیا تصمیم با سیاست و خط مشی های سازمان مطابقت دارد؟

L= قانون: آیا تصمیم با توجه به قوانین و مقررات اجرایی قابل قبول است؟

U= جهانی: آیا تصمیم از اصول/ ارزش های جهانی که سازمان من پذیرفته است پیروی می کند؟

S= خود: آیا تصمیم، تعریف شخصی مرا از درستی، خوبی و صداقت تأیید می کند؟

 14-  رويكرد رالف پاتر در فرايند تصميم گيري اخلاقي با رسم جعبه پاتر توضيح دهيد. ص 79 و 80

ج) اين رويكرد شامل چهار مرحله است 1- تشخيص موقعيت 2- شناخت ارزشها 3- انتخاب اصول 4- انتخاب اولويت وفاداري به X ها . چنين رويكردي فرد را مجبور مي سازد تا عامه ها و ارزش ها را، كه هر دو مهمترين عوامل در موقعيت هاي خاص مي باشند در اولويت قرار دهد. اين الگو خصوصاً براي حرفه اي هاي روابط عمومي مفيد است كه مسئول تعيين، ايجاد و حفظ روابط با افراد متعددي مي باشند

تشخیص موقعیت

 انتخاب اولویت وفاداری به

انتخاب اصول

شناخت ارزش ها

در مرحله اول ضروري است وضعيت حاضر بررسي و مشخص شود. شما مي خواستيد اطلاعات نادرستي منتشر كنيد تا تعداد بيشماري از افراد به آن اعتماد كنند . اما وقتي بعدها گزار شها نشان دهد كه در واقع اين اكتشاف اكتشافي مهم بوده است شما و مسئولان هر دو در ارتباط با اين موضوع افرادي غير اخلاقي تلقي خواهيد شد. احتمال جريمه قانوني نيز بسيار زياد است. مرحله دوم از شما مي خواهد ارزش هايي را كه در اين موقعيت مهم هستند شناسايي كنيد. در اينجا صداقت و انصاف در اولويت قرار مي گيرد. در مرحله سو، اصول اخلاقي بايد انتخاب شوند. ابتدا اطلاعات نادرست را بايد مطابق با اصول گزارشگري بررسي كرد. مرحله چهارم، اولويت هاي وفاداري را شامل مي شود. وفاداري هاي مهم در اين وضعيت عبارتند از : 1- كميسيون وثيقه مبادلات 2- سهامداران 3- كارمندان 4- رسانه هاي مالي 5- مردم 6- شركت 7- حرفه 8- خود  

15- جهاني سازي براي حرفه اي هاي روابط عمومي آمريكا مباحث جديدي را مطرح ساخته است، در مورد اين مباحث بحث كنيد.

جهانی سازی برای حرفه ای های روابط عمومی آمریکا – که باید قوانین اخلاقی مصوب در آمریکا را در بازارهای خارجی نیز اجرا کنند – مباحث اخلاقی جدیدی را مطرح کرده است . به خصوص برای کارمندان روابط عمومی که مسئول برقراری روابط موثر بامشتریان در سراسر جهان هستند این بحث نگران کننده است.

هم زمان با افزایش تعداد موسسات چند ملیتی، شرکت ها و ملیت ها به همدیگر وابسته تر شده و آنها برای کسب سود بیشتر، مجبور به همکاری متقابل با یکدیگر خواهند بود. کارمندان روابط عمومی باید آگاه باشند تا همه گزینش های اخلاقی راکه در بازار جهانی با آنها رو به رو خواهند شد ، در نظر بگیرند.

16- شش مورد از معيارهاي اخلاقي مورد قبول آيين نامه آتن (معيارهاي اخلاقي مورد قبول جهاني) را به اختصار توضيح دهيد.

1- محترم شمردن اصول و قوانین اخلاقی اعلامیه جهانی حقوق بشر در محدوده وظایف حرفه ایش

2- توجه داشتن به ارزش انسان و حمایت از آن و به رسمیت شناختن حقوق انسانی

3- فراهم آوردن زمینه های اخلاقی، روانشناختی و ذهنی به منظور گفتگو به شیوه ای مناسب و به رسمیت شناختن حقوق همه گروه ها برای بیان دیدگاه و نظراتشان

4- نظارت دائمی برخود در تمام شرایط و به نحو احسن تا اعتماد کسانی را که با آن ها در ارتباط است، جلب نماید.

5- انجام کارها در همه شرایط و به نحوی که علایق خاص همه گروه ها مشمول توجه گردد، هم علایق سازمانی که در آن خدمت می کند و هم علایق جامعه موردنظر

6- از کم اهمیت شمردن حقیقت نسبت به دیگر نیازها اجتناب ورزد

7- اجتناب کردن از انتشار اطلاعاتی که بر مبنای وقایع درست و قابل اثبات بنا نشده اند.

ج) 1- اعضای این انجمن همواره و تحت هر شرایطی به گونه ایی رفتار نمایند که شایسته اعتماد افرادی باشد که با آن در ارتباطند. 2- اعضا به خاطر داشته باشند به دلیل ارتباط میان حرفه آنان و مردم، رفتارشان حتی به صورت فردی به گونه ایی تاثیرگذار خواهد بود و کل حرفه را مورد سوال قرار خواهد داد. 3- اعضا موظفند اصول اخلاقی و قوانین "اعلامیه جهانی حقوق بشر" را در حوزه وظایف حرفه ای شان به کار بندند. 4-اعضا موظفند توجه خاصی به حیثیت افراد داشته باشند و از آن دفاع کنند و حق هر انسانی را در به رسمیت شناختن خود محترم شمارند. 5-اعضا موظفند به منظور گفتگوی صادقانه، شرایط اخلاقی، روانی و عقلانی لازم را فراهم آورند و حق احزاب را در خصوص دادخواهی و بیان عقایدشان به رسمیت شناسند 6- اعضا موظفند در تمامی شرایط به گونه ایی رفتار نمایند که منافع خاص احزاب را مد نظر داشته باشند: چه منافع سازمان هایی که در خدمت آنها می باشند و چه منافع افراد ذیربط