جامعه شناسي وسايل ارتباط جمعي
43 - نظریه صنایع فرهنگی آدورنو را توضیح دهید ؟
تئودور آدورنو از اعضا و بنیانگذار مکتب فرانکفورت محتوای وسایل ارتباط جمعی را در جامعه صنعتی و مصرف گرای قرن حاضر تحت عنوان "صنایع فرهنگی" معرفی می کند ومعتقد است در موقعیت کنونی وسایل ارتباط جمعی کارکرد و رسالتشان را به عنوان نهادهای آموزش دهنده و آگاهی بخش رها کرده،به درج، نشر و پخش مطالبی با محتوای سرگرم کننده، هیجان انگیز و تخدیر کننده اذهان می پردازند که ارمغان آن تقویت جنبه های خیال پردازی، گریز از واقعیت و سرانجام از خود بیگانگی و بحران هویت برای انسان است.
44 - دیدگاه سی هاملینگ نقش ارتباطات را به چند دسته تقسیم می کند ؟ با تعریف و مثال ؟
2 دسته : ارتباطات آزاد کننده و ارتباطات سرکوب کننده .
ارتباطات آزاد کننده : را از مهمترین عوامل آگاهی دهی و هشیارسازی و مقابله جویی با استثمار و استعمار جدید می شناسد. مثال : توسعه ، تحول اجتماعی ، انقلاب ها ، راهنمایی ، رهبری
ارتباطات سرکوب کننده : را مظهر کاربرد وسایل ارتباط جمعی در خدمت سرمایه داران و صاحبان آگهی های تجارتی و ترویج کنندگان فرهنگ مصرفی معرفی می کند.
مثال : مصرف گرایی ، رواج مدها ، تبلیغات بازرگانی ، تبلیغات سیاسی
45- عمده ترین عوامل افزایش یا کاهش تأثیرات رسانه های جمعی بر مخاطبان نقش آفرین کدامند ؟ 4 مورد را ذکر کنید ؟ مهم
1 – همگنی : اشتراک فرهنگی، زبانی، اعتقادی و...بین محتوای رسانه ها و مخاطبان.
2 – اعتبار وسایل ارتباط جمعی باعث اعتماد مخاطبان و به تبع آن افزایش اثرگذاری آنها می شود.
3 – تعدد وسایل ارتباط جمعی تأثیرات همدیگر را تقویت یا تضعیف و حتی خنثی می کند.
4 – تأثیرات وسایل ارتباط جمعی مکمل نهادهای دیگری مثل خانواده،مدرسه و ... است.
5 – انگ خوردن رسانه ها با عناوین مختلف،باعث کاهش شدید تأثیرگذاری آنها بر مخاطب می شود.
46 -ویژگی های عمومی وسایل ارتباط جمعی را نام ببرید و یکی را به دلخواه تعریف کنید ؟ مهم
1 – سرعت انتشار
2 – مداومت انتشار
3 – وسعت جهانی حوزه انتشار
4 – فراوانی و گوناگونی محتوا
5 – فرِار بودن
فراوانی و گوناگونی محتوا : مطبوعات در مورد فراوانی و گوناگونی محتوا نسبت به سایر وسایل ارتباط جمعی از امکانات بیشتری برخوردارند.
47 - تفاوت های بین ارتباط جمعی و وسایل ارتباط جمعی را بنویسید ؟ مهم
ارتباط جمعی : رساندن اطلاعات و انتقال اندیشه ها،ایده ها و برداشت ها به عده زیادی ازانسان ها در یک زمان بدون درنظر گرفتن مکان و مرزهای جغرافیایی.
وسایل ارتباط جمعی : عاملی میانجی که از طریق یک یا چند مجرا، امکان برقراری ارتباط را فراهم می سازد.
در مورد تمایز دو واژه communication و communications ،محققان عقیده دارند، کلمه ارتباط به صورت منفرد نشانگر فرآیند و جریانی است که پیام از منبع به مقصد ارسال می گردد اما ارتباطات به صورت جمع به معنی ابزار و وسایل پیام رسانی می باشد.
48 - انواع گروههای اجتماعی را نام برده و یکی را به دلخواه تعریف کنید ؟
همگان یا publics - توده – انبوه خلق
توده : بی شکل،پراکنده به لحاظ جغرافیایی،بدون انسجام و دارای تفاوت های بسیار زیاد به لحاظ شخصی و عمومی . در فرهنگ سوسیالیستی و انقلابی، از توده به عنوان یک وجه مثبت حمایت می شود اما در جوامع دموکراتیک از توده به عنوان یک موجودیت بی شکل،ناآگاه و بی سواد و در معرض خطر تعبیر می شود.
49 – تأثیر وسایل ارتباط جمعی بر روابط خانوادگی را بنویسید ؟ 4 مورد مهم
1 – تلویزیون مناسبات خانوادگی را تقویت می کند و مطالبی برای گفتگوی خانوادگی فراهم می آورد و آنها را از وراجی های روزانه باز می دارد و بالاخره محیط آرام ، سلامت بخش و معتدل تری در خانواده بوجود می آورد و به والدین اجازه می دهد که بهتر از فرزندان خود مراقبت کنند.
2 – در دو سوم از خانواده ها تلویزیون مزاحم گفت وگوی اعضای خانواده است. این امر خاصه در خانوارهای قشرهای پایین به چشم می خورد.
3 – در بسیاری از خانوارها ، تلویزیون خانواده ها را هر شب از صورت یک گروه صمیمی که راحت و بدون تکلف با هم گفتگو می کنند بیرون می آورد و به عده ای تماشاگر بدون ارتباط تبدیل می کند. در چنین وضعی هر یک از افراد خانوار در عالم خود فرو می رود.
4 – در خانواده ای که مشاجره و اختلاف وجود دارد ، تلویزیون تنها بروز آن را به تأخیر می اندازد ، ولی آن را از بین نمی برد. برعکس ، چنانچه خانواده متعادل و هماهنگ باشد تلویزیون این تعادل را تقویت می کند .
50 – تأثیرات ارتباط اجتماعی سینما را بر جوانان بنویسید ؟ مهم
جوانان امروزه مشتریان اصلی سینما هستند. این امر در همه جای دنیا به اثبات رسیده است.
طبق بررسی (مرکز مطالعه حمایت از تبلیغات) در سال 62 - 1961 بطور متوسط افراد این گروه در هر سال 28 بار به سینما رفته اند در حالی که این رقم برای گروه سنی 24 تا 35 سال ناگهان به 10 بار در سال تنزل می کند و در گروه سنی 50 تا 60 سال به 8 بار می رسد و برای گروه سنی بالاتر از 65 سال به 3 بار تنزل می یابد.طبق این بررسی ، هیچ یک از سایر متغیرهای معمولی (از نظر اجتماعی ، شغلی ، سطح تحصیلی ، محل اقامت و ...) تا این اندازه روی عادت رفتن به سینما تأثیر نمی گذارد. همچنین بررسی ای که برای (مرکز ملی سینمایی) انجام شد ،هم به همین نتایج رسید ، تفسیر کنندگان این بررسی معتقد هستند که این کاهش نتیجه تفاوت عادات نسل ها در مورد رفتن به سینما نیست بلکه آنچه بیشتر بر رفتن سینما تأثیر می گذارد مسأله ازدواج است. ( یعنی افراد بعد از ازدواج دیگر کمتر به سینما می روند.) در این بررسی علاقه افراد در مورد سینما بدون توجه به میزان رفتن به سینما با این پرسش ارزیابی شده است : اگر فرصت داشتید به سینما بروید آیا از آن خوشتان می آمد ؟ پاسخها نشان می دهد که میزان علاقه به سینما با بالا رفتن سن کم می شود ولی شدت کاسته شدن ازآن به اندازه شدت کاسته شدن میزان رفتن به سینما نیست.(جوانها 81 % و 51 % افراد پیر و بازنشسته پاسخ مثبت دادند.)
این تمایل به سینما بدان علت است که سینما لذت بصری و نشئه فرو رفتن در رویا با داستانی غیر عادی ، قهرمانانه و پرهیجان و لذت بیرون رفتن با گروه همسالان را که تنها برای جوانان بالغ میسر است ، پیوند می دهد. تلویزیون در گروه خانواده است و وقتی نوجوان از آن دور می شود ، با دوستان به سینما می رود تا نیاز خود را به داستان و خیال از این طریق ارضا کند. در این گزارش گفته می شود : جوان ها کمتر به سینما می روند. گروه دوستان پدیدار خاص جوانان است.
51 – تأثیر پیام های رسانه ها بر جوانان از 2 دیدگاه مورد بررسی قرار می گیرد ، آن را نام برده و مثال بزنید ؟
1 – گریز یا زندگی واقعی در جای دیگر ( گریز از واقعیت ) : جنبه رویا دارد – ماجراهای اعجاب انگیز و یا هیجانی به خاطر از بین بردن کسالت و یکنواختی زندگی روزمره – این ماجراها سفری است خیالی برای گریز از زندگی ملالت بار
مثال : پرستش هنرپیشه ها نمایشگر بدون وقفه و زنده کننده زندگی است ، سرشار از نیکبختی ، دور از کسالت امور روزمره زندگی ، مملو از موفقیت ، دور از هر گونه شکست و زندگی واقعی است.
2 – نیک بختی :
زندگی سرگیجه آور و سریع ( اتومبیل های شکاری سریع - ریتم سریع موسیقی )
موفقیت هر چه بیشتر ( پول درآوردن زیاد - زندگی راحت و رفاه و کامجویی )
پیوستن به اجتماع بزرگ همسالان ( ترس از تنهایی )
عشق ورزیدن ( حتی اگر این عشق چیزی غیر معمولی و غالبا سطحی باشد )
نتیجه : ( رفاه – ایمنی – کامجویی ) رئوس اساسی نیک بختی
52 – تأثیر رسانههای همگانی بر جوانان را از دیدگاه ویلبر شرام بنویسید ؟
شرام در این مورد می گوید : در برخی شرایط پاره ای برنامه ها برای دسته ای از کودکان مضر است. برای سایر کودکان در همان شرایط و یا برای همان کودکان در شرایط دیگر همان برنامه می تواند مفید باشد.
53 – تأثیر رسانه ها را در پدید آوردن الگوهای فرهنگی بنویسید ؟
همه می دانند ( و این نظر جویی ها دقیق نشان داده است ) که رسانه های همگانی برای گیرندگان پیام ها ، خاصه جوانان ، الگوهای فرهنگی خاصی را فراهم می آورد . جوانان در زمینه مد ( زنانه و مردانه که روز به روز رایج تر می شود )، شیوه بیان ، عادات مربوط به فراغت و همین طور در رفتارهای شهوانی (Love Making) از فیلم ها و نمایش ها و کتاب ها اطلاعاتی به دست می آورند که آن را پذیرفته و به کار می برند.
54 – تأثیر تلویزیون بر کودکان از نظر خشونت از دیدگاه ویلبر شرام را توضیح دهید ؟
در رسانه های همگانی عصر ما خشونت زیادی وجود دارد و خشونت، کودکان را به هیجان می آورد. معهذا فقط یک قسمت کوچکی از آنها به اعمال بزهکارانه دست می زنند. اکثر کودکان چنین رفتاری از خود نشان نمی دهند. آنها محتوای خشونت آمیز را تماشا می کنند ، ولی تصمیم می گیرند به جای جنگ و جدال فوتبال بازی کنند. یا از این محتوای خشونت آمیز خوششان می آید و از آن برای تسکین برخی از تمایلات پرخاشجویانه که در زندگی واقعی نمی توانند بیان کنند ، استفاده می کنند. و برخی دیگر به شیوه ای تلطیف شده و ملایم، خشونت را در بازی های روزمره خود به کار می برند. تنها گروهی کوچک از کودکان فنون جنایت و خشونت را از رسانه های همگانی فرا می گیرند و در زندگی واقعی به کار می برند. بنابراین سینما و تلویزیون قدرت خاصی به این صورت ندارند که با نمایش یک یا چند فیلم خشونت آمیز و بی رحمانه اجباراً خشونت و وحشیگری ایجاد کنند.
55 – نظر کاتز را در مورد آثار و عوارض وسایل ارتباط جمعی بر فرهنگ بنویسید ؟ خیلی مهم
از نظر کاتز وسایل ارتباط جمعی باعث :
1 – ورود برنامه های وارداتی
2 – استعمار فرهنگی
3 – وارد شدن لغات و واژه های بیگانه
4 – هویت زدایی
5 – فرهنگ زدایی
6 – رواج عادت های جدید و نو
7 – شکاف فرهنگی
8 – اعتیاد به مد و لباس ، اغذیه و فرهنگ مصرفی می شود.
56 – ویژگی های تحلیل مخاطبان را از نظر آمادگی روانی و نگرش ها ، نام ببرید ؟ 4 مورد مهم
1 – ثبات آمادگیهای روانی
2 – خوشه های آمادگیهای روانی
3 – دگرگونی آمادگیهای روانی
4 – دگرگونی های مثبت یا منفی طرز تلقی
5 – دگرگونی های متوافق طرز تلقی
57 – عقاید قالبی چیست ، توضیح دهید ؟ منشأ عقاید قالبی در جوامع غربی کدامند ؟ مهم
عقاید قالبی تصوراتی هستند کلی و بی انعطاف که در ذهن انسان جای می گزینند و در قضاوت ها مورد استفاده واقع می شوند. بی تردید داوری هایی که بر چنین تصورات و عقایدی استوارند با واقعیت ارتباط نامحسوسی دارند ، سطحی هستند و غالباً نادرست. شخصی که در ذهن خود تصویری از ملتی می سازد و آن را برای همه افراد آن ملت صادق می داند، دستخوش عقاید قالبی است و قضاوت هایش سریع، کلی و سطحی است.
ریشه عقاید قالبی در غرب از مطبوعات و رسانه های ارتباط جمعی ناشی می شود.
اصطلاح عقاید قالبی از والتر لیپمن متفکر فرانسوی می باشد.
با تشكر فراوان از سركار خانم اميدوار
اين وبلاگ به منظور تهيه و تدوين مطالب مرتبط با روابط عمومي راه اندازي شده است و اميدوارم مورد استفاده علاقمندان قرار بگيرد.